Manfaat Bawang Putih Untuk Kesihatan

Bawang putih adalah salah satu jenis bahan herba untuk penyedap makanan. Kewujudan bawang putih untuk makanan sangat menentukan makanan istimewa. Jika makanan bumbunya tidak ada bawang putih ini maka rasa dan aroma masakan akan jadi sangat kurang. Itulah manfaat bawang putih untuk masakan, jadi penambah penyedap masakan. Namun harus diketahui lo .. Bawang putih tak hanya bermanfaat untuk urusan masak-memasak sahaja, bawang putih untuk kesihatan juga ada manfaatnya juga, bahkan manfaatnya banyak. Apa saja manfaat bawang putih untuk kesihatan tubuh?

Inilah Manfaat bawang putih

Di dalam bawang putih mengandungi zat antioksidan yang sangat tinggi sehingga manfaat bawang putih sangat berguna untuk melindungi badan dari bahaya radikal bebas seperti bakteria yang masuk ke tubuh. Beberapa penyakit seperti pileg juga boleh dirawat secara semulajadi dengan bawang putih. Caranya iris beberapa bawang putih kemudian rebus hirisan bawang putih itu sehingga air mendidih. Kemudian air rebusan bawang putih tersebut diminum. Bawang putih juga boleh dipakai untuk merawat batuk secara semula jadi dengan cara memakannya mentah-mentah bawang putih tersebut. Rasanya yang khas, panas, akan mampu menghilangkan rasa gatal di tekak yang membuat batuk.
Manfaat Bawang Putih Untuk Kesihatan
Manfaat Bawang Putih Untuk Kesihatan
Manfaat bawang putih seterusnya yang perlu diketahui ialah bawang putih ini berkhasiat untuk mencegah kanser. Sangat sedikit di antara kita yang tahu manfaat bawang putih seperti ini yakni mampu mencegah penyakit kanser. Bahawasanya di dalam bawang putih terdapat zat anti kanser, anti virus dan anti bakteria yang sangat ampuh. Maka dari itu jika kita ingin tubuh sentiasa sihat, terhindar dari kanser, dan penyakit-penyakit lain maka mesti suka makan bawang putih baik secara langsung maupun dimasak terlebih dahulu.

Bagi kita yang mempunyai persoalan dengan berat badan yang tidak normal, dalam artian terlalu besar, manfaat bawang putih juga sangat ampuh untuk menurunkan berat badan. Dari pelbagai penyelidikan yang dilakukan oleh para ahli zat antiinflamasi yang terkandung dalam bawang putih ini berguna menetapkan kadar lemak. Obesiti atau kegemukan terjadi apabila sel lemak tidak boleh diatur oleh badan. Maka dengan kadar zat antiinfalamsi yang ada di dalam bawang putih ini obesiti dapat dicegah. Bawang putih juga bermanfaat dapat menghilangkan kolesterol di dalam badan secara cepat.

Seterusnya manfaat bawang putih juga boleh digunakan untuk merawat sakit gigi secara semulajadi. Caranya lembutkan satu buah bawang putih kemudian sapukan ke bahagian gigi berlubang yang terasa sakit. Rasa sakit yang dialami oleh gigi tersebut akan segara hilang setelah dicurahkan atau disumbat dengan lumatan bawang putih. Untuk urusan kesihatan kulit, bawang putih juga boleh digunakannya. Diantaranya untuk bawang putih sangat bermanfaat untuk mengubati jerawat, menghilangkan bekas-bekas jerawat, menghilangkan bintik hitam dan lain sebagainya.