Manfaat Bunga Mawar Bagi Kesihatan

Bunga mawar seringkali dijadikan sebagai lambang cinta dan kasih sayang kerana keelokan warnanya. Dan tak jarang juga dirangkai untuk mencantikkan dalaman dan sebagai aroma terapi semula jadi. Namun tanpa banyak orang tahu di sebalik keindahan warnanya, bunga ros mempunyai manfaat yang baik untuk kesihatan dan rawatan kecantikan. Untuk lebih mengetahui manfaat bunga mawar lebih mendalam, berikut ulasannya.

Khasiat Bunga Mawar di dunia kesihatan dan kecantikan

Dalam dunia kesihatan keharuman bunga mawar digunakan untuk menenangkan fikiran sebagai aroma terapi, selain itu bunga mawar juga boleh membantu memerangi kemurungan dan kebimbangan yang memberi kesan pada gangguan tidur oleh karenanya bunga mawar juga digunakan sebagai bahan tambahan teh. Manfaat bunga mawar tidak sebatas itu, kerana bunga mawar mempunyai kandungan yang boleh menguatkan saluran pencernaan, serta dapat membantu membersihkan sisa toksik yang berada di saluran kencing, boleh mengawal keseimbangan pengeluaran hormon, serta melancarkan peredaran darah hingga menghalang risiko penyakit jantung, sakit kepala, gangguan tekanan darah, dan lain-lain.
Manfaat Bunga Mawar Bagi Kesihatan
Manfaat Bunga Mawar
Sedangkan dalam dunia kecantikan, bunga mawar sering dijadikan sebagai bahan penjagaan kulit, wajah dan rambut. manfaat bunga mawar dalam dunia kecantikan ini antara lain dapat membunuh bakteria penyebab jerawat, menjaga PH pada kulit serta mencerahkannya, menghilangkan bekas lingkaran hitam pada mata serta mengandungi antioksidan tinggi yang dapat menjaga kulit dari paparan sinar matahari. Untuk anda yang mempunyai masalah keguguran rambut, anda boleh menggunakan air mawar untuk mengatasi keradangan kulit kepala, menghilangkan kelemumur serta mencetuskan pertumbuhan rambut dengan memakainya setelah keramas sebagai tonic rambut.

Manfaat Kegunaan Bunga Mawar bagi Kesehatan

  • Aroma mawar sejak jaman dahulu dipercaya untuk mengatasi stress dan anti depresi. Karena itulah mawar dipakai sebagai bunga hias yang biasa ditaruh di dalam rumah.

  • Kandungan zat yang menenangkan pada mawar dapat menjadi efek terapi untuk meringankan sakit kepala yang menyerang.

  • Kandungan polifenol pada mawar dapat melembabkan kulit. Sedangkan kandungan omega 3 dan omega 6 pada mawar dapat memperbaiki kerusakan kulit. Kandungan vitamin C  yang tinggi pada mawar pun dapat meingkatkan kolagen pada tubuh yang salah satu fungsinya dapat menyehatkan mata.

  • Bunga mawar dapat mengatasi bengkak, caranya cuci bersih bunga mawar lalu ditambah daun sembung. Rebus dengan air sekitar 600ml lalu minum airnya 2 kali sehari.

  • Bunga mawar dapat meringakan gangguan kesehatan seperti batuk. Seduh bunga mawar dengan air panas. Tambahkan gula secukupnya lalu minum 2 kali sehari untuk meringankan batuk. Untuk serangan campak dan melancarkan siklus haid pun bisa dilakukan dengan cara yang sama

  • Akar mawar dapat digunakan untuk mengatasi keputihan pada wanita. Cukup keringkan akar mawar, rebus, lalu minum air saringannya.

  • Mawar pun dapat mengatasi masalah pencernaan dan menjaga metabolisme tubuh agar tetap prima. Pengobatan ini sudah dipercaya masyarakat India sejak dulu.
Bunga simbol kasih sayang ini ternyata mempunyai manfaat yang banyak bagi kesehatan. Tidak hanya berfungsi sebagai hiasan atau hadiah kepada orang tersayang, mawar ternyata bisa meringankan banyak penyakit. Selain harum dan indah, mawar dapat menjadi salah satu alternatif pengobatan secara alami yang dapat anda coba di rumah
 
Setelah mengetahui berbagai manfaat dari bunga yang serupa dengan duri tajamnya ini, tidaklah heran jika banyak produk kecantikan yang memanfaatkan ekstrak mawar untuk memaksimumkan hasil produknya. Bahkan aroma mawar yang menenangkan juga dilirik oleh industry makanan dan diolah sebagai perisa makanan untuk mendapatkan rasa yang unik dan menarik. Sekian ulasan singkat kami mengenai manfaat bunga mawar, semoga dapat menambah pengetahuan dan kecintaan anda terhadap bunga mawar.