Manfaat dan Khasiat Buah Kedondong Bagi Kesihatan dan Kecantikan

Banyak sekali buah-buahan yang mengandungi manfaat untuk kesihatan kulit kita, nah .. salah satu buah yang akan kita bahas kali ini adalah buah kedondong. Tentu anda sudah tidak asing lagi dengan buah yang satu ini, walaupun rasanya agak asam, namun buah kedondong sangat nikmat dan segar semasa di pengambilan ketika cuaca sedang panas, itu sebabnya mengapa buah ini banyak di jadikan makanan olahan seperti manisan, rujak, asinan, acar , jem, dan masih banyak lagi.

Buah kedondong dapat kita dapati dengan mudah di pasar-pasar, kedai buah, ataupun di warung berdekatan, kerana harganya yang sangat murah dan rasanya yang enak membuat banyak orang menyukai buah ini. Buah kedondong sendiri selain sangat terkenal di Indonesia juga terkenal di pelbagai negara lain. Di Thailand buah kedondong di kenal dengan sebutan Farag, di Filipina di kenal dengan sebutan hevi, di Kemboja di kenal dengan sebutan mokah, sedangkan di Myanmar di kenal dengan sebuatan gway.
Manfaat dan Khasiat Buah Kedondong Bagi Kesihatan dan Kecantikan
Buah Kedondong
Mengambil buah kedondong selain rasanya yang enak juga dapat memberikan manfaat yang luar biasa untuk kecantikan kulit kita, hal ini kerana buah kedondong banyak mengandungi vitamin C, sekurang-kurangnya pada setiap 100 gram buah kedondong terkandung 30-50 mg vitamin C. Vitamin C merupakan salah satu jenis vitamin yang sangat di perlukan oleh kulit kita. Vitamin C yang terdapat pada buah kedondong berperanan sebagai anti oksidan yang dapat menangkal bahaya radikal bebas yang boleh merosakkan kulit, selain itu vitamin C juga dapat membantu proses regenerasi kulit dan juga meningkatkan pengeluaran kolagen, sehingga dapat membuat kulit kita menjadi halus dan lembut serta tetap terjaga kekenyalannya.

Buah kedondong sangat sesuai di pengambilan bagi anda yang mempunyai kulit kering dan kasar, selain melakukan rawatan kulit dari luar kita juga perlu menjaga kulit kita dari dalam, salah satu caranya yaitu dengan memakan buah-buahan yang mengandungi banyak manfaat untuk kulit, seperti buah kedondong contohnya , namun tetap saja kita tidak boleh mengambilnya secara berlebihan, baiknya anda mengambil 1-2 buah kedondong yang bersaiz kecil setiap harinya sebagai langkah penjagaan kulit dari dalam.

Manfaat buah kedondong untuk kecantikan kulit

Nah .. selepas anda mengetahui pelbagai manfaat dari buah kedondong, tidak ada salahnya untuk membeli buah ini untuk cemilan segar yang sihat untuk kulit, anda boleh memakannya secara langsung, ataupun di olah menjadi pelbagai makanan nikmat lain. Sekian tips kesihatan kulit kali ini, semoga dapat bermanfaat buat anda semua.