Manfaat Daun Kemangi Bagi Kesihatan

Siapa yang tidak tahu dengan kemangi, daun ini merupakan daun yang biasa digunakan untuk lalapan bagi semua orang. Ciri-ciri dari daun ini adalah bau wanginya yang sangat khas, dengan daun berwarna hijau agak berbulu nipis. Siap sangka ternyata daun yang nampaknya biasa-biasa saja ini mempunyai manfaat bagi kesihatan tubuh itu, jadi tidak ada salahnya apabila anda mengetahui tentang manfaat daun kemangi yang akan saya bahas di bawah ini.
Manfaat Daun Kemangi Bagi Kesihatan
Manfaat Daun Kemangi Bagi Kesihatan
Pertama, khasiat daun kemangi selain segar untuk di konsumsi ternyata juga mempunyai manfaat tersendiri bagi kesihatan mata kita. walaupun rasanya agak aneh, manfaat daun kemangi terletak pada kandungan vitamin a di dalamnya, yang saya rasa sangat cukup untuk memberikan suplay vitamin sehingga akan membuat mata anda akan nampak segar dan sihat. Lebih baik lagi jika cara mengambilnya adalah dengan di blender dalam bentuk jus. Dan walaupun jumlah vitamin a nya tidak sebanyak lobak saya rasa jumlah tersebut sudahlah sangat cukup.

Manfaat daun kemangi yang kedua adalah dapat menghilangkan bau mulut. Mungkin hal ini banyak yang tidak sedar bah ternyata daun kemangi mempunyai kemampuan seperti itu. Selain untuk mengatasi bau mulut, kemangi juga mampu menangani bau badan yang tidak sedap. Oleh kerana itu, banyak ramuan tradisional yang melibatkan daun kemangi untuk merawat masalah bau mulut dan bau badan. Kemudian manfaat lain daun kemangi adalah dapat mengubati batuk selsema yang degil. Caranya adalah dengan meminum wedang kemangi saat hangat ketika musim sejuk. Selain dapat mengelakkan batuk selsema, daun kemangi juga mampu menghangatkan tubuh sehingga tubuh boleh terasa nyaman.

Sebenarnya masih banyak lagi manfaat daun kemangi bagi kesihatan seperti mengatasi menopoushe, keputihan, anti radang, dan kesihatan jantung. namun saya rasa cara penggunaan untuk memberikan seluruh kesihatan bagi tubuh adalah sama, boleh di makan sebagai ulam ataupun di bancuh bersama air hangat. Mungkin itu sahaja yang dapat saya sampaikan, semoga ulasan ini dapat bermanfaat bagi seluruh pembaca, dan tak lupa saya ucapkan terima kasih kerana telah menyempatkan diri untuk mengunjungi website kami.