Inilah Manfaat Daun Binahong

Binahong merupakan jenis menjalar. Tanaman berasal dari negeri Korea, Madagascar dan Afrika. Hampir semua orang tahu dengan pokok ini. Tanaman tak hanya menjadi tanaman hiasan di pekarangan saja, tetapi juga mempunyai khasiat yang besar untuk kesihatan. Tanaman ini boleh menjadi ubat dari penyakit ringan hingga besar. Inilah manfaat daun binahong yang perlu anda ketahui.

Beberapa manfaat daun Binahong

Anda perlu tahu manfaat daun binahong. Bahawasanya daun ini mempunyai khasiat. Boleh menjadi ubat segala penyakit dari penyakit ringan hingga penyakit besar. Pertama manfaat daun binahong, daun binahong boleh dijadikan ubat untuk merawat penyakit buasir. Caranya rebus daun binahong kemudian air rebusan daun binahong tersebut diminum.
Inilah Manfaat Daun Binahong
Inilah Manfaat Daun Binahong
Kedua, manfaat daun binahong. Daun binahong mempunyai manfaat boleh menjadi ubat untuk mengatasi penyakit rematik dan jerawat. Jika anda mempunyai penyakit rematik anda boleh menggunakan daun binahong ini sebagai ubat. Begitu juga dengan masalah jerawat. Jika anda mempunyai masalah dengan jerawat di wajah anda boleh menggunakan daun binahong gini sebagai ubat untuk mengatasinya.

Ketiga, manfaat daun binahong. Manfaat daun binahong boleh menjadi ubat untuk menyembuhkan beberapa penyakit berat seperti paru-paru, kencing manis, dan batuk / muntah darah. Jika anda atau saudara anda yang mempunyai penyakit seperti itu anda boleh menerapinya dengan merawat memakai daun binahong. Caranya rebus beberapa daun binahong. Kemudian rebusan air daun binahong diminum. Lakukan secara rutin hingga sembuh.

Keempat, manfaat daun binahong. Manfaat dari daun binahong selanjutnya adalah daun binahong boleh menjadi ubat untuk merawat luka kudis. Jika anda mempunyai luka kudis anda boleh mengubatinya dengan khasiat daun binahong ini. Caranya haluskan beberapa daun binahong. Kemudian bubuhkan daun binahong tersebut pada luka kudis. Selain itu daun binahong juga boleh menjadi ubat untuk penyakit gatal-gatal, darah rendah, gagal ginjal, gegaran ringan / berat, disentri A / B, eksim luar dan lain sebagainya. (Baca juga manfaat daun lainnya: Manfaat Daun Sirih Merah Bagi Kesihatan)