Manfaat Buah Betik Bagi Tubuh Manusia

Buah Betik mempunyai banyak manfaat bagi tubuh manusia. Di Balik rasa manisnya, tanaman asli mexico ini mengandung vitamin dan serat yang sangat baik bagi kesihatan. Buah yang digelar sebagai "fruit of the anggels" ini juga mengandungi beberapa zat dapat meningkatkan kesihatan manusia
beberapa manfaat buah pepaya bagi tubuh
Manfaat Buah Betik Bagi Tubuh Manusia
Manfaat Buah Betik Bagi Tubuh Manusia
- Buah dan seluruh bahagian dari pokok betik mempunyai kandungan enzim papaya yang bermanfaaat untuk membantu dalam mencerna protein. enzim papaya paling banyak didapati pada pepaya yang masih mentah walaupun tetap ada di pepaya yang sudah matang. Enzim ini banyak digunakan pada suplemen makanan dan sebagai bahan tambahan dalam gula-gula getah.

- Vitamin C
Vitamin C yang terkandung dalam betik kurang lebih 48 kali dari vitamin C yang terkandung dalam buah epal. Manfaat vitamin ini untuk mencegah sariawan, meningkatkan kekebalan tubuh, sebagai anti-oksida, serta mengurangkan risiko pelbagai penyakit seperti diabetes, atherosklerosis dan risiko asma.

- Melindungi sistem kardiovaskular
Kombinasi dari Vitamin C, Flavonoid, vitamin B, folat, Pantothenic acid dan beberapa mineral, potassium, tembaga dan magnesium bersama dengan kandungan serat yang tinggi memberikan perlindungan terhadap penyakit-penyakit kardiovaskular seperti strok dan jantung koronari.

- Melancarkan pencernaan
Sudah banyak diketahui oleh orang Indonesia bahawa jika sukar BAB salah satu cara untuk melancarkannya dengan mengambil buah betik. Tidak hanya baik untuk melancarkan saat ke tandas, manfaat buah pepaya untuk kesihatan pencernaan lain adalah mencegah kanser usus besar. Gabungan daripada beta karotena, vitamin C, serat makanan, vitamin E dan folatnya mengikis toksin dan menurunkan risiko terkena kanser kolon.

- Anti inflamasi
Enzim papain dan chymopapain yang terkandung dalam buah betik mempunyai kesan anti keradangan (anti radang) serta membantu dalam penyembuhan luka bakar. Anti oksidan seperti vitamin C dan beta karotena juga turut andil dalam menurunkan kesan keradangan. Jadi buah ini baik untuk pesakit penyakit keradangan seperti osteoarchritis, penyakit sendi, asma dan baik bagi pesakit alahan.