Manfaat Buah Naga Merah Untuk Kecantikan

Sebenarnya ada dua jenis buah naga iaitu buah naga merah dan buah naga putih. Tetapi buah naga merah lebih banyak disukai, daripada buah naga putih kerana rasanya yang lebih manis. Sekarang banyak sekali olahan buah naga merah. Ada yang dijadikan kerepek, sup buah, salat dan masih banyak lainnya. Tetapi pada kesempatan kali ini, saya akan membincangkan mengenai manfaat buah naga merah untuk kecantikan. Mari langsung saja kita bahas lebih lanjut.
Manfaat Buah Naga Merah Untuk Kecantikan
Manfaat Buah Naga Merah

Mengatasi Jerawat

Jerawat merupakan masalah yang sangat menganggu. Terkadang jerawat boleh muncul di wajah, di punggung dan bahagian tubuh lainnya. jerawat muncul kerana adanya kotoran yang tertimbun didalam kulit. Salah satu manfaat buah naga merah adalah untuk merawat jerawat di wajah. Buah naga merah mengandungi vitamin C, yang boleh membantu jerawat mengering. Caranya ambil beberapa potong buah naga merah. Haluskan sampai benar-benar halus. Sapukan pada seluruh bahagian yang terdapat jerawat. Biarkan mengering kemudian bilas sehingga bersih. Gunakan sekurang-kurangnya 2 hingga 3 kali dalam seminggu.

Merawat Kulit Yang Terbakar Matahari

Buat anda yang sering bekerja dibawah sinar matahari langsung. Anda boleh memanfaatkan buah naga merah untuk mengatasinya. Manfaat buah naga merah boleh membantu merawat kulit yang terbakar kerana sinar matahari. Buah naga mengandungi vitamin B3 yang boleh membantu melembapkan dan menyegarkan kulit akibat sinar matahari. Caranya ambil buah naga dan buah timun. Haluskan kedua bahan menjadi satu kemudian tambahkan satu sudu madu. Sapukan pada seluruh bahagian kulit yang terkena sinar matahari.

Secara tidak langsung buah naga merah boleh dijadikan sebagai sunblok alami. Selain manfaat buah naga merah yang sudah saya sebutkan di atas. Terdapat manfaat lain seperti mencegah penuaan, menjadikan kulit berseri dan masih banyak lainnya. Buah naga tak hanya enak untuk dimakan, tetapi ternyata sangat bermanfaat untuk kecantikan anda. Penanaman buah naga juga cukup muda. Anda boleh menanamnya sendiri di rumah.(Baca juga manfaat buah lainnya: Manfaat Buah Tomat Yang Harus Diketahui)