Inilah Manfaat Belimbing Wuluh Yang Wajib Anda Manfaatkan

Belimbing wuluh mempunyai rasa yang sangat asam, namun segar ketika dimakan. Belimbing wuluh banyak dijadikan rujak oleh masyarakat indonesia. Rasanya memang masam namun siapa sangka jika buah yang kecil mirip belimbing ini mempunyai banyak manfaat. Manfaat belimbing wuluh dalam bidang kesihatan sangatlah banyak. Rasanya yang masam tak mengurangkan kadar kemanfaatan dari belimbing buah yang satu ini. apa sajakah manfaat buah yang satu ini? simak ulasan berikut ini.

Manfaat belimbing wuluh untuk kesihatan

Khasiat belimbing wuluh untuk kesihatan banyak digunakan sebagai bahan ubat-ubatan. Belimbing wuluh sejak zaman dahulu terkenal sebagai bahan ubat-ubatan. Jika anda mempunyai anak anak yang sakit batuk, anda boleh menggunakan belimbing wuluh sebagai ubatnya. Caranya adalah dengan menggunakan 3 buah belimbing wuluh kemudian beri ada, gula secukupnya. Campurkan semua bahan kedalam air kemudian dibuat pasukan hingga beberapa jam. Selepas itu ditapis dan hasil saringan diminum dua kali sehari. Ramuan ini sangat ampuh untuk mengubati batuk.
Inilah Manfaat Belimbing Wuluh Yang Wajib Anda Manfaatkan
Inilah Manfaat Belimbing Wuluh Yang Wajib Anda Manfaatkan
Manfaat belimbing wuluh juga boleh digunakan untuk pesakit kencing manis. Pesakit diabetes boleh memanfaatkan belimbing wuluh untuk direbus kemudian diambil sisa airnya dan diminum. Ramuan ini boleh diminum dua kali sehari. Zat yang terkandung di dalam belimbing wuluh sangat ampuh untuk mengatasi diabetes dan menekan diabetes dai dalam tubuh. Selain untuk merawat kencing manis, belimbing wuluh juga berkesan digunakan untuk merawat sakit gigi. Caranya sangat mudah. Anda hanya perlu menumbuk belimbing wuluh kemudian meletakkan pada gigi yang sakit.

Khasiat belimbing wuluh juga boleh digunakan untuk merawat masalah kulit. Beberapa masalah kulit juga boleh diubati dengan belimbing wuluh. Jika anda mempunyai jerawat, anda boleh menggunakan belimbing wuluh. Zat asam yang terkandung dalam belimbing wuluh boleh mengatasi bakteria jerawat yang degil. Kandungan antioksidan di dalam buah ini juga boleh di gunakan untuk menghilangkan bekas jerawat. Jika anda mempunyai panu juga boleh menggunakan buah ini. caranya cukup mudah, anda hanya perlu menampal belimbing wuluh yang diparut pada bahagian yang terkena panu.

Manfaat belimbing wuluh juga boleh digunakan untuk menyembuhkan tekanan darah tinggi. Jika anda mempunyai masalah dengan tekanan darah tinggi boleh menggunakan ramuan belimbing wuluh. Cara membuat ramuannya adalah dengan merebus buah belimbing dengan dua gelas air, kemudian dijadikan setengah gelas. Selepas itu rutin diminum sehari sekali sehingga tekanan darah anda menjadi berkurang. Jika anda sariawan juga boleh menggunakan belimbing wuluh sebagai ubat. Ramuan ubat dari belimbing wuluh untuk seriawan boleh anda buat sendiri. Caranya sangat mudah iaitu melicinkan belimbing wuluh, kemudian tempelkan belimbing yang telah di haluskan dan letakkan pada sariawan. (Baca juga manfaat buah lainnya: Manfaat Anggur Merah Bagi Kesihatan)